Rozhovor s klaunom: "Klaun je človek, ktorý môže byť samým sebou"

Autor: Vladimír Seman | 21.3.2015 o 16:59 | (upravené 21.3.2015 o 18:52) Karma článku: 1,15 | Prečítané:  451x

Istvan Van Heuverzwyn je klaun, herec a režisér. Má bohaté skúsenosti aj ako komunikačný konzultant a vedúci divadelných a klaunských workshopov. Študoval na škole Jaquesa Lecoq, na škole pre mímov Marcela Marceau v Paríži a v Inštitúte Lee Strasberg v Londýne. Hovorí plynule po francúzsky, nemecky, anglicky, holandsky a po španielsky. Je vedúcim Inštitútu Theatre moderne v Paríži. V Bratislave viedol workshop o "clowningu".

Kto je klaun?

Podľa môjho názoru, je to niekto, kto si dáva povolenie byť na sto percent samým sebou. A vďaka tomu, dáva to povolenie aj ostatným. Čo to znamená? Klaun naplno žije svoje emócie a ukazuje ich, aby sa spájal so zvyškom sveta.

Čo je na to potrebné?

Prijať samého seba...Veľmi dobre to môžete pozorovať u detí. Keď ešte nevedia príliš veľa nehrajú, sú absolútne autentické. Neskôr sa ľudia kvôli alebo vďaka výchove zmenia.

Ako sa zmenia?

Napodobňujú vzory, ktoré im nedovolia robiť to, čo by robili bez nich. Preto v bežnom živote nežijeme svoju osobnosť na sto percent. Klaun sa k nej vracia a ukazuje ju naplno, čím sa spája aj s ostatnými. Ľudia môžu vďaka klaunovi vidieť, že to majú tiež v sebe.

Musí byť nevyhnutne expresívny? 

Presne tak ako je expresívny maliar, sochár, literát...

Dá sa to študovať na Univerzite? 

Ako celé štúdium zrejme nie. Väčšina divadelných škôl má ale "clowning" ako jeden z predmetov pri štúdiu herectva. Alebo sa môžete sa zúčastniť na workshopoch cez Theatre moderne v Paríži.

Ako sa odlišuje klaun od herca? 

Herec hrá rolu od začiatku predstavenia po jeho koniec. Má text a ten nasleduje. Klaun môže tiež hrať rolu, ale stále dáva najavo, že hrá. Od roly má odstup. Nestotožňuje sa s ňou. Môžeme ho vidieť najašene hovoriť: "Ó áno, dnes budem hrať Hamleta!... Byť, či nebyť - to je otázka..." A to tvorí práve to zábavné. Herec ako Hamlet je Hamlet. Klaun ako Hamlet je stále klaun. Vidíme ho ako klauna pred tým ako hrá Hamleta, potom a niekedy aj počas toho. Stále ukazuje potešenie z toho, že hrá.

Aký je moderný pohľad na klauniádu? 

Máme interný a externý pohľad. Interný pohľad je práca na emócii. Ja sa zaoberám interným "clowningom". To znamená, že pracujem s emóciou použitím menších fyzických prejavov. Tieto techniky sa používajú aj v nenásilnej komunikácii napríklad v biznise ako spôsob na vyjadrenie seba samého. Emóciu môžem vyjadriť prostredníctvom očí a dychu v minimalistickej intímnej rovine. To napovedá strašne veľa.

Externý "clowning" nepracuje s emóciami? 

Ale áno; no na ich vyjadrenie používa expresívne prostriedky. Pracuje s celým telom. Skáče... veľmi fyzicky dáva najavo aký je veselý a ako chce pobaviť ľudí. Tu je však veľké riziko, že prestrelí.

Ako to vyzerá, keď prestrelí? 

Zabudne byť autentický. Len preháňa, jeho emócia nie je v súlade s tým, čo robí. Keď však emóciu kondenzujete a dávate ju najavo po maličkých dávkach, publika sa dotknete oveľa viac. A to je to, čo mám rád. Nachádzať svoje emócie, stávať sa dotknutý a tým sa môcť dotknúť aj ostatných.

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.


Už ste čítali?