"Súdruhovia Američania, môžete sa ma pýtať na všetko." Príbeh pilota Viktora Belenka.

Autor: Vladimír Seman | 7.4.2015 o 11:39 | Karma článku: 7,71 | Prečítané:  2346x

"Vykonali ste hrdinský čin. Amerika je na vás hrdá." Oznámil agent CIA  pilotovi tajnej vojenskej stíhačky patriacej ZSSR a podal mu fľašu vodky. Viktor Belenko sa poobzeral po lietadle. Celé oddelenie mal iba pre seba. Nikto nevedel, kde sa práve nachádza. Ani on sám. "Pravdepodobne niekde na ceste do Ameriky" uškrnul sa a začal si spájať udalosti. "Už nikdy nebudem musieť počúvať tie ožraté hlavy." Po ďalšom poháriku spokojný s komfortom, ktorý mu poskytla americká strana blahosklonne vyhlásil: "Súdruhovia Američania, môžete sa ma pýtať na všetko." 

Na verejnom letisku Hakodate na južnom cípe ostrova Hokkaido pokročilo skoré ráno 6. septembra 1976  do bežného denného víru. Technik jedného z dopravných Boeingov sa spokojne pozeral na svojho rolujúceho zverenca. Premietal si koľko zodpovednej práce má za sebou. Práve vďaka nemu môžu cestujúci pokojne zavrieť oči a zabudnúť na bezpečnosť. "Veď to nie je ani potrebné, túto prácu vykonávajú najväčší profíci." Technik k nim patril. Toto pomyslenie mu poskytovalo najväčšiu radosť. Nič iné nechcel. Nepotreboval, aby jeho prácu niekto špeciálne hodnotil. On vedel, kde patrí. A to mu poskytovalo dostatočné upokojenie.

Boeing vzlietol. Technik odpil zo šálky posledné zvyšky kávy a ešte raz šibol pohľadom na pristávaciu plochu. To čo uvidel, potom ešte veľakrát s chvejúcim sa hlasom hovoril novým kolegom. Bol si stopercentne istý, že sa zrazia. Keby k tomu došlo, lietajúce úlomky by mohli zasiahnuť aj riadiacu vežu, v ktorej sa nachádzal. Napriek tomu v hrôze nemohol od okna odlepiť zrak. Priamo oproti dopravnému lietadlu pristávala ruská stíhačka.

Jej pilot vykonal riskantný manéver. Boeing v poslednej chvíli podletel a očakával svoje posledné chvíle. Vedel, že jeho MIG 25, dlhoročný postrach Američanov, sa môže v nasledujúcej chvíli rozpadnúť. Oceľovo-niklová konštrukcia bola síce lacnejšia ako titan, ktorý používali Američania, ale lacnejšie materiály si zase vyberali daň pri pristávaní. Na jeho pilotovanie preto vyberali elitu s množstvom nalietaných hodín a tvrdými politickými previerkami. Obratnosť ťažký pancier stíhačke takisto nepridával. To, čo sa mu pred chvíľou podarilo, Belenko nikdy predtým netrénoval. Samého ho prekvapilo, čoho je jeho stroj schopný. Boeing minul iba tesne a zastavil sa až v poli za letiskom. 

Okolo stíhačky sa začali zhromažďovať ľudia. Predovšetkým pracovníci letiska. Najbežnejší zamestnanci aj na slovo vzatí odborníci v avionistike sa chceli k nevídanému úkazu dostať bližšie. S napätím očakávali, kto vylezie z otvárajúceho sa kokpitu. Zaznel výstrel. Dav prepadla panika. Mnohí sa ešte počas úteku obzerali, či guľka nezasiahla niektorého z najbližších kolegov. 

Viktor Belenko myslel na všetko. Výstrel do vzduchu z jeho služobnej zbrane bol nevyhnutný na to, aby dostatočne oboznámil personál letiska o čo ide. Myslel na lístok, ktorý napísal ešte ráno na Čugujevke. Uistil sa, či ho má na svojom mieste. Bol tam. Nevedel dobre po anglicky a preto si musel pokyny pre japonskú tajnú službu pripraviť s pomocou slovníka ešte pred letom. Odložil zbraň a čakal, čo sa bude diať.     

"Zablúdili ste?" Opýtal sa ho opatrne pracovník japonskej rozviedky v ruštine. "Tí Japonci nás musia mať za dobrých debilov" pomyslel si. "Nie, žiadam o politický azyl v USA. Okamžite ma spojte s Američanmi." odsekol.

MIG 25 je tak strašná zbraň, že zvýšenie jej výroby by mohlo znamenať vo výzbroji a stratégii západu." Povedal začiakom 60. rokov minister obrany USA James Schlesinger. Koncom 50 rokov totiž z radarových základní v Turecku mali Američania nepresné informácie o stíhačke, ktorej rýchlosť dosahovala až 4000 km/h. Táto správa znamenala, že americká letecká vojnová stratégia zameraná predovšetkým na útok za sovietskym konkurentom výrazne zaostáva. Keby takáto stíhačka vletela do americkej obrannej zóny, žiadna raketa by ju nedokázala uzemniť. Keď vezmeme do úvahy Kubánsku raketovú krízu, bolo sa čoho báť. 

V skutočnosti MIG 25 takúto rýchlosť nedosahoval. Sovietski inžinieri ho skonštruovali predovšetkým na obranné účely. Aby dostihol nepriateľské lietadlo na sovietskom území a vystrelil na neho rakety s doletom 40/50 km. Jeho dolet bol 1200 km, čo v žiadnom prípade neznamenalo priame ohrozenie amerického územia. Belenko išiel s palivom až absolútne nadoraz.

Ľudí ako on bolo za studenej vojny neúrekom. Očakávali, že na druhej strane ich prácu ocenia viac. A často si okrem svojich vlastných schopností niesli ešte "malý darček". Tým boli hlavne informácie o rozmiestení bojových základní, identity ilegálov a projekty tajných zbraní. Vedeli, že za ich krokom bude nasledovať stínanie hláv. Zradili svojich kolegov, aby získali doživotný komfort s novým pasom a rodným číslom. 

Belenko mal svoj útek veľmi starostlivo naplánovaný. Je až zarážajúce ako chladnokrvne krok za krokom postupoval k "novému životu". Po vyštudovaní leteckej priemyslovky sa stal leteckým inštruktorom. To ho však nenapĺňalo a chcel byť pilotom. Preto požiadal o prevelenie na základňu na Čugujevku na ďalekom východe. Je veľmi pravdepodobné, že už vtedy presne vedel, čo chce urobiť. Čugujevka bola zo sovietskych základní aj fyzicky najbližšie na jeho neomylnej ceste. 

 O prevelenie sa márne pokúsil štyrikrát. Úspešný bol až piaty pokus: "Podám hlásenie o tom, ako sa tu chľastá a ako sa nedodržujú normy!" Na chladenie motorov stíhačiek sa totiž používal lieh riedený vodou. Táto zmes však chutila nielen leteckým motorom, ale aj letiskovým pracovníkom. Hrozba zabrala. Belenka prevelili po krátkej previerke u psychiatra, ktorý mu dal odporúčanie na Čugujevku. 

V tom čase bol už ženatý a mal jedno dieťa. Jeho manželka nevedela pochopiť, prečo práve Čugujevka. Toto miesto považovala za vyhnanstvo a hrozila mu rozvodom. Belenkovi to už bolo jedno. Zatiaľ čo ona spala  zmätená zo svojho muža  v posteli s ich malým synom, on lúskal v pracovni anglický slovník a ukladal si do hlavy informácie, ktoré by mu mohli byť v zahraničí užitočné. 

"Sme presvedčení, že ste na japonskom území nepristáli dobrovoľne. Stratili ste kurz... Nebojte sa, pomôžeme vám dostať sa k žene a synovi" Povedal s nádejou v hlase sovietsky veľvyslanec v Japonsku na jednom konci dlhého stola na stretnutí s Belenkom pár dní po incidente. Po jeho bokoch stáli dvaja ozbrojení muži. "Na území Japonska som pristál dobrovoľne a požiadal som o azyl v USA. Tak ma neagitujte." 

Ilúzie o skvelých mužoch Sovietskeho zväzu boli otrasené. Pár rokov pred tým, v čase testovania MIG 25 ky, zomrel počas skúšobného letu jeden z pilotov. V jeho telesných pozostatkoch nenašli ani stopu po adrenalíne. Do poslednej chvíle veril, že sa mu vzácny stroj podarí zachrániť. Neváhal obetovať sám seba vo viere v lepší svet. Iba rovnováha síl môže zabezpečiť svetový mier. Povedal raz Henry Kissinger. MIG 25 bola dlhé roky sovietska realizácia tejto myšlienky. A Nebolo treba ani rozdiel celej generácie na to, aby sa rozdrvila na prach.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?